Rachunkowość Budżetowa 24/2003 z 16.12.2003, str. 19
Data publikacji: 28.06.2018
Wspólne udzielanie zamówień publicznych
Ustawa z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych dopuszcza możliwość udzielania zamówienia publicznego w jednej procedurze przez kilku zamawiających zainteresowanych takim samym rodzajem usług lub dostaw. Przepis art. 5 ustawy, który zawiera regulację dotyczącą udzielania zamówień wspólnych, dotyczy jednak jedynie dwóch grup podmiotów: jednostek administracji rządowej oraz jednostek komunalnych. Norma wskazuje zatem bardzo wąski krąg adresatów, którzy mogą stosować się do jego dyspozycji w porównaniu z zakresem podmiotów obowiązanych do stosowania ustawy.
JACEK SADOWY
Ze względu na rosnące znaczenie zamówień wspólnych warto przybliżyć przepisy regulujące tę instytucję funkcjonującą w obecnie obowiązującym stanie prawnym.
Zamówienia publiczne składane przez kilka jednostek administracji rządowej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, jeżeli przedmiot zamówienia leży w sferze zainteresowania wielu jednostek administracji rządowej, Rada Ministrów może wyznaczyć jednostkę organizacyjną właściwą do prowadzenia postępowania o zamówienie i dokonania zamówienia wspólnego w imieniu tych jednostek.
Ustawa przewiduje wyłączną kompetencję dla Rady Ministrów do podejmowania decyzji w sprawach wspólnego udzielania zamówień publicznych w sytuacji, gdy podmiotami zainteresowanymi są jednostki administracji rządowej.
Przepis nie rozróżnia przy tym, czy chodzi o centralne, czy też terenowe jednostki administracji rządowej, stąd też należy przyjąć, iż przepis ten wskazuje na Radę Ministrów jako organ właściwy do wyznaczania podmiotu mającego prowadzić procedurę udzielania wspólnego zamówienia w przypadku zainteresowania realizacją zamówienia zarówno przez centralne, jak i terenowe jednostki administracji rządowej.
