Rachunkowość Budżetowa 9/2003 z 01.05.2003, str. 20
Data publikacji: 30.06.2018
Jawność umów
25 stycznia br. weszła w życie kolejna już w ostatnim czasie zmiana ustawy z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych, wprowadzona ustawą z 22 listopada 2002 r. o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. Zmiana ustawy dodała art. 74a w następującym brzmieniu: Umowy w sprawach zamówień publicznych są jawne i podlegają udostępnianiu na zasadach określonych w przepisach o dostępie do informacji publicznej.
ANNA LUBERA
Zmiana ta choć niewielka co do ilości dodanych przepisów - dodaje ustawie tylko jeden przepis - dla jej inicjatorów jest zapewne istotna, ale czy istotna jest także dla nas zamawiających?
Co wnosi kolejna zmiana ustawy, co zmienia, jakie są te zmiany i wreszcie, jaki jest ich skutek? Postaram się w tym opracowaniu odpowiedzieć na te pytania, choć zapewne prawdziwą odpowiedź da dopiero praktyka.
Zanim przejdziemy do analizowania tej zmiany ustawy w kontekście jej dotychczasowych przepisów, warto przypomnieć sobie i usystematyzować te rozwiązania, które o jawności już mówią w ustawie, a które wspomniana zmiana tylko uzupełnia.
Jawność przed zmianą
O jawności należy dyskutować przede wszystkim w kontekście art. 25 ust. 2 ustawy, choć istotna jest także treść art. 22 stanowiącego o dokumentach i oświadczeniach, których zamawiający może żądać od potencjalnych dostawców/wykonawców, na razie jeszcze oferentów. Otóż zamawiający może żądać tylko takich dokumentów, które są niezbędne do przeprowadzenia postępowania, z zastrzeżeniem ochrony praw własności intelektualnej oraz tajemnicy handlowej (art. 22 ust. 1 ustawy).
Ponadto w art. 22 ust. 3 i 4 ustawodawca przeprowadza swoistą linię demarkacyjną pomiędzy udzielanymi zamówieniami publicznymi, którą jest kwota 30 000 euro. Od położenia wartości danego zamówienia publicznego względem tej kwoty zależy bowiem, czy zamawiający będzie żądał od dostawców lub wykonawców biorących udział w postępowaniu potwierdzenia spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 2:
