Rachunkowość Budżetowa 24/2001 z 16.12.2001, str. 16
Data publikacji: 02.07.2018
Budżet jako podstawa gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego zarząd jednostki samorządu terytorialnego jest zobowiązany do przedłożenia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
KRYSTYNA GĄSIOREK
Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany przez jej organ stanowiący na rok budżetowy i stanowi podstawę gospodarki finansowej każdej jednostki samorządu terytorialnego. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego uchwala budżet w formie uchwały bud-żetowej przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 marca roku bud-żetowego.
Do momentu uchwalenia uchwały budżetowej, nie później niż do 31 marca roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony przez zarząd organowi stanowiącemu - radzie. W przypadku gdy dochody i wydatki państwa określa ustawa o prowizorium budżetowym, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, na wniosek zarządu, może uchwalić prowizorium budżetowe jednostki samorządu terytorialnego na okres objęty prowizorium budżetowym państwa.
W przypadku nieuchwalenia uchwały budżetowej nie później niż do 31 marca roku budżetowego, regionalna izba obrachunkowa w terminie do 30 kwietnia roku budżetowego ustala budżet jednostki samorządu terytorialnego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań zleconych. Do dnia ustalenia budżetu przez regionalną izbę obrachunkową podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego podlega ogłoszeniu w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
Opracowanie projektu budżetu
Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należy do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
