Rachunkowość Budżetowa 21/2004 z 01.11.2004, str. 4
Data publikacji: 29.10.2004
Wstępna kontrola operacji gospodarczych i finansowych
Główni księgowi jednostek sektora finansów publicznych (jednostek samorządu terytorialnego) już od prawie trzech lat są zobligowani do prowadzenia wstępnej kontroli operacji gospodarczych i finansowych oraz dokumentów dotyczących tych operacji. W praktyce można jednak napotkać wiele problemów z tym związanych. Wiele wątpliwości budzi to, jaki powinien być zakres kontroli i kiedy główny księgowy może, a kiedy nie powinien przyjmować odpowiedzialności za przedłożony mu do podpisu dokument.
ANDRZEJ WARYSZAK
Wstępna kontrola wynika z ustawy o finansach publicznych, a w szczególności z jej art. 35. Zgodnie z jej przepisami kierownik jednostki powierza obowiązki i odpowiedzialność głównemu księgowemu m.in. w zakresie dokonywania wstępnej kontroli: zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, a także kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Przeprowadzenie kontroli główny księgowy potwierdza podpisem składanym na dokumentach, co oznacza, że:
