Rachunkowość Budżetowa 22/2006 z 30.11.2006 [dodatek: Dodatek specjalny, str. 2]
Data publikacji: 03.07.2018
Partnerstwo publiczno-prywatne - przygotowanie współpracy
Partnerstwo publiczno-prywatne zostało ukształtowane w polskim systemie prawnym przede wszystkim na podstawie ustawy z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (dalej uppp) oraz aktów wykonawczych do tej ustawy. Celem trzech aktów wykonawczych do ustawy o PPP jest stworzenie jednolitego i przejrzystego procesu związanego z przygotowywaniem umów o PPP przez uprawnione do tego podmioty publiczne oraz zapewnienie monitoringu procesu PPP w kraju. Kompletna już regulacja nakłada na administrację, w tym finansową, obsługującą proces PPP szereg obowiązków w zakresie przygotowania współpracy i stosownej sprawozdawczości uwzględniającej kwestie zobowiązań budżetowych zaciąganych w trakcie PPP.
PPP A PŁATNOŚĆ NA RZECZ STRONY PRYWATNEJ
Partnerstwem publiczno-prywatnym (w myśl ustawy) jest oparta na umowie o partnerstwie publiczno-prywatnym współpraca podmiotu publicznego i partnera prywatnego, służąca realizacji zadania publicznego, jeżeli odbywa się na zasadach określonych w omawianej ustawie.
Przedmiotem umowy o PPP, a tym samym całej współpracy, jest realizacja przez partnera prywatnego (powierzonego mu przez stronę publiczną) przedsięwzięcia za wynagrodzeniem. Zasadą jest, że to partner prywatny ponosi w całości lub w części nakłady na realizację przedsięwzięcia albo zapewnia ich poniesienie przez inne podmioty.
Zgodnie z art. 6 ust. 3 wynagrodzenie partnera prywatnego może stanowić w całości zapłata sumy pieniężnej ze środków podmiotu publicznego, jeżeli odrębne przepisy tak stanowią. Ustawa w przepisach wprowadzających przewiduje te wyjątki, co więcej - to właśnie wokół zobowiązań i płatności budżetu publicznego ustawa ogniskuje szereg obowiązków podmiotu publicznego.
