Planując dochody i wydatki na kolejny rok, trzeba dochować terminów
Zarówno z teorii prawa finansowego ustanawiającej zasadę uprzedniości budżetu, jak i z praktyki można wysnuć wniosek, że plan dochodów i wydatków jednostki samorządu terytorialnego powinien być uchwalany przed rozpoczęciem roku budżetowego. Warunkiem do realizacji tego postulatu jest dotrzymanie określonych ustawowo terminów.
Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami przygotowuje zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminach wójt, burmistrz lub prezydent, i przedstawia organowi stanowiącemu (radzie, sejmikowi województwa) oraz regionalnej izbie obrachunkowej do zaopiniowania. Powinien to zrobić do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
Kompetencja organu wykonawczego w tym zakresie oznacza, iż zarówno w okresie do opracowania projektu, jak i do późniejszego wprowadzania w nim jakichkolwiek zmian właściwy jest wyłącznie zarząd jednostki samorządu terytorialnego. Przy czym należy pamiętać, że ilekroć w ustawie o finansach publicznych jest mowa o zarządzie jednostki samorządu terytorialnego, trzeba przez to rozumieć również wójta, burmistrza i prezydenta miasta.
