Tajemnica przedsiębiorstwa a zasada jawności postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego
W praktyce zasada jawności postępowania w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego stoi niekiedy w sprzeczności z zasadą zastrzeżenia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawcy mogą pojawiać się problemy z interpretacją konkretnych zapisów czynionych przez oferentów. Przedstawiamy zasady zastrzegania informacji w postępowaniach oraz aktualne stanowiska sądów w tym zakresie.
ŁUKASZ LASZCZYŃSKI
Wyjaśnienie problematyki tajemnicy przedsiębiorstwa w zamówieniach publicznych należy rozpocząć od przedstawienia istoty jednej z fundamentalnych zasad systemu zamówień publicznych - zasady jawności. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp), postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Postępowanie, które toczy się w celu wyboru najkorzystniejszej oferty, poza zachowaniem zasady równości i uczciwej konkurencji, musi umożliwiać powszechny i nieograniczony dostęp do związanych z nim informacji wszystkim zainteresowanym podmiotom.
Najważniejsze elementy realizacji zasady jawności po stronie zamawiających:
1) ogłoszenia w zamówieniach publikowane lub przekazywane do publikacji (Biuletyn Zamówień Publicznych, Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, miejsce publicznie dostępne w siedzibie zamawiającego, strona internetowa, dziennik lub czasopismo o zasięgu ogólnopolskim),
2) publiczne otwarcie ofert (art. 86 ust. 2 upzp),
3) zawiadomienie o wyborze oferty najkorzystniejszej (art. 92 upzp),
4) ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (art. 95 upzp),
5) udostępnianie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (art. 96 ust. 3 upzp).
Na zasadę jawności w postępowaniu w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego należy spojrzeć w znacznie szerszym kontekście. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: udip), Możliwość uzyskania dostępu do informacji mieszczących się w zakresie informacji publicznej ma zatem "każdy", a więc zarówno obywatel polski, jak i obywatel Unii Europejskiej oraz obywatel państwa nienależącego do UE. Ponadto, zgodnie z art. 2 ust. 2 udip,
