BUDŻET
Budżet samorządowy według nowych przepisów - struktura i zawartość
Zasady przygotowywania budżetów samorządowych na podstawie nowych przepisów o finansach publicznych różnią się od dotychczasowych. Jednak niektóre zmiany wejdą w życie dopiero od 1 stycznia 2011 r., co oznacza, że nie dotyczą budżetu na rok 2010.
Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa ustawa o finansach publicznych) zachowuje strukturę ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (w tekście: ustawa z 30 czerwca 2005 r.). Do budżetu jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST) stosuje się zatem nie tylko przepisy zawarte w rozdziale 1 działu V nowej ustawy o finansach publicznych, ale także podstawowe zasady dotyczące planów finansowych wszystkich jednostek sektora finansów publicznych.
Funkcja uchwały budżetowej
Podstawowe znaczenie dla zawartości i charakteru prawnego budżetu mają przepisy art. 44 ust. 1, art. 46 oraz art. 52 nowej ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie z art. 44 ust. 1 nowej ustawy o finansach publicznych (odpowiednik art. 35 ust. 1 ustawy z 30 czerwca 2005 r.) wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:
