Przykłady zmian w wymiarze podatków lokalnych i podatku rolnym
PRAKTYCZNY PORADNIK PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie ustawa z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja u.s.g.). Zmienia ona m.in. ustawy regulujące konstrukcję tzw. podatków i opłat lokalnych, w tym ustawę z:
● 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.),
● 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (dalej: u.p.r.),
● 30 października 2002 r. o podatku leśnym (dalej: u.p.l.).
Ze względu na charakter zmian, z przełożeniem treści znowelizowanych przepisów na konkretne czynności podejmowane w gminach w związku z wymiarem podatków lokalnych mogą zaistnieć problemy. Dlatego przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące postępowania gmin w związku z wymiarem podatków lokalnych na 2016 rok na tle nowych regulacji prawnych.
PRZYKŁAD 1
Niska kwota podatku
Jaki jest tryb postępowania organu podatkowego w przypadku doręczenia podatnikowi decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego w wysokości nieprzekraczającej wprowadzonego progu (6,10 zł) lub wyznaczającej obowiązek zapłaty kwoty nieprzekraczającej 100 zł na dotychczasowych zasadach?
W pierwszej kolejności należy wskazać, że od początku 2016 roku ustawodawca wprowadził regulację, która w całej swojej rozciągłości realizuje zasadę ekonomiki postępowania poprzez zaniechanie wystawiania takich decyzji wymiarowych (we wszystkich podatkach lokalnych), których wysokość na dany rok podatkowy nie przekracza kwoty 6,10 zł.
