Biuletyn Rachunkowości i Finansów 20/2006 z 20.10.2006, str. 100
Data publikacji: 20.10.2006
W jakim terminie bank może obciążyć klienta kwotą transakcji kartowej
Na ostatnim wyciągu z karty kredytowej znalazłem obciążenie na kwotę 199 zł, dotyczące transakcji, której nie pamiętam. „Podejrzana” wydaje się zarówno kwota, jak i miejsce wykonania transakcji. Punkt, w którym została wykonana operacja, znajduje się w odległym mieście. Zgłosiłem reklamację w banku, który wydał mi kartę, i okazało się, że dokonałem tej transakcji ponad pół roku temu. Reklamacja została przez bank rozpatrzona negatywnie. Czy bank ma prawo obciążyć mój rachunek po tak długim czasie? Przecież po ponad sześciu miesiącach nie pamięta się wszystkich dokonanych płatności.
PROBLEM
RADA
Roszczenia z tytułu umowy o elektroniczny instrument płatniczy (np. kartę płatniczą), zgodnie z ustawą o elektronicznych instrumentach płatniczych (art. 6), przedawniają się z upływem 2 lat. Zasady dotyczące sposobu i terminu rozliczania transakcji kartowych są określone w umowie karty płatniczej i tam właśnie należałoby szukać odpowiedzi na to pytanie. Niemniej jednak bank-wydawca karty jest zobowiązany do przesyłania klientowi zbiorczych miesięcznych zestawień transakcji. Natomiast klient (posiadacz karty) powinien sprawdzać otrzymane z banku rozliczenia. W przypadku stwierdzonych niezgodności powinny zostać one niezwłocznie zgłoszone do banku. Posiadacz karty może również - w celu sprawdzenia - wystąpić do akceptanta spornej transakcji (sklepu, placówki) o udostępnienie potwierdzonego kodem PIN wydruku z terminalu.
UZASADNIENIE
Opisana sytuacja jest najczęściej spowodowana opóźnieniem w przesłaniu (przez punkt handlowy do agenta rozliczeniowego - aquirera) dokumentów związanych z przeprowadzonymi transakcjami kartowymi. Wina może leżeć również po stronie samego agenta. Za takie opóźnienie bank-wydawca karty nie ponosi odpowiedzialności. Bank dokonuje bowiem obciążenia rachunku karty płatniczej klienta niezwłocznie po otrzymaniu informacji o rozliczonej transakcji (nawet jeżeli rozliczenie dotrze do banku dopiero po kilku miesiącach).
W regulaminach wydawania i korzystania z kart płatniczych (bez względu na wysokość dostępnego limitu kredytu) bank zazwyczaj zastrzega sobie prawo do obciążania rachunku:
• kwotą wszystkich transakcji dokonanych przy użyciu kart wydanych do danego rachunku,
• opłatami i prowizjami związanymi z wykorzystaniem kredytu,
• opłatami i prowizjami związanymi z użyciem karty oraz korzystaniem z usług dodatkowych,
• odsetkami z tytułu wykorzystania kredytu.
Z tak sformułowanego regulaminu wynika, że nie ma znaczenia, kiedy miała miejsce transakcja. Nawet w przypadku gdy obciążenie transakcją kartową wpłynęłoby do banku już po zamknięciu rachunku, bank ma prawo wezwać klienta do zapłaty powstałej należności. Ma na to nawet 2 lata. Oczywiście bank stara się dokonać stosownych obciążeń w jak najkrótszym czasie, tak aby nie pojawiały się żadne problemy.
Należy również wspomnieć o zasadach stosowanych przez organizacje płatnicze (np. Visa czy Europay). Mówią one o tym, że rachunek karty powinien zostać obciążony w terminie do 6 miesięcy od dnia wykonania transakcji kartowej. Dlatego jeżeli bank obciąży klienta po upływie tego okresu, można taką transakcję zareklamować i domagać się przedstawienia dowodu jej przeprowadzenia (akceptant karty powinien dysponować wydrukiem z terminalu, podpisanym lub autoryzowanym kodem PIN przez klienta).
Jednak bardzo ważnym obowiązkiem spoczywającym na posiadaczu karty płatniczej jest obowiązek kontrolowania otrzymywanych z banku zestawień transakcji. Bank musi udostępnić klientowi takie zestawienia (art. 24 pkt 1 i 2 ustawy o elektronicznych instrumentach płatniczych). Klienci zwykle reklamują w banku „nieznane” transakcje widniejące w rozliczeniu. Natomiast w art. 27 pkt 1 ustawy czytamy, że posiadacz jest obowiązany zgłosić wydawcy niezgodności w zestawieniu operacji, o którym mowa w art. 24, dotyczące w szczególności:
• kwestionowanych operacji ujętych w zestawieniu,
• błędu lub innych nieprawidłowości w przeprowadzeniu rozliczenia.
Zapis ten oznacza, że to na posiadaczu spoczywa obowiązek nie tylko informowania banku o transakcjach, których nie dokonał, a które obciążyły jego rachunek, ale również o transakcjach, które zostały dokonane, ale nie zostały rozliczone przez bank w okresie ujętym w umowie o kartę płatniczą.
Poza tym jeśli kwestionowana transakcja została przez posiadacza karty wykonana, to opóźnienie w jej rozliczeniu nie zwalnia go z odpowiedzialności za tę transakcję. Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych reguluje podział odpowiedzialności pomiędzy bankiem a posiadaczem karty. Nie precyzuje ona jednak nigdzie, że opóźnienie w rozliczeniu transakcji daje posiadaczowi podstawę do jej zakwestionowania i przeniesienia jej skutków finansowych na bank.
Iwona Jabłońska
ekspert w dziedzinie finansów
• art. 6, art. 24 pkt 1 i 2, art. 27 pkt 1 ustawy z 12 września 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych - Dz.U. Nr 169, poz. 1385; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959
