Obowiązki organu egzekucyjnego według nowych przepisów
Nowe akty wykonawcze do przepisów o egzekucji administracyjnej szczegółowo opisują m.in. obowiązki organów egzekucyjnych. Większość z nich ma bezpośredni wpływ na zadania gmin w tym zakresie.
W maju 2014 r. zmieniły się przepisy wykonawcze do ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej: u.p.e.a.). Poprzednio obowiązujące rozporządzenie zostało zastąpione ośmioma nowymi aktami prawnymi. O najważniejszym z nich, czyli dotyczącym zasad wystawiania tytułu wykonawczego, pisaliśmy w nr. 18 i 20 GSiA z 2014 roku. Pozostałe są jednak równie ważne dla procesu egzekucyjnego, choć nie wszystkie dotyczą obowiązków gmin.
Wzory dokumentów
W rozporządzeniu Ministra Finansów z 16 maja 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych w egzekucji należności pieniężnych określono wzory pism stanowiących środki egzekucyjne stosowane po skutecznym doręczeniu zobowiązanemu tytułu wykonawczego w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Ponieważ organ egzekucyjny ma obowiązek nie tylko stosowania takiego środka egzekucyjnego, jaki bezpośrednio doprowadzi do wykonania obowiązku przez zobowiązanego, lecz także będzie dla niego najmniej uciążliwy - wydaje się, że w pierwszej kolejności zastosowanie powinny znaleźć takie środki egzekucyjne, jak zajęcie okresowych świadczeń pieniężnych (np. wynagrodzenie za pracę czy środki wypłacane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych), zajęcie wierzytelności z rachunku bankowego czy wkładu oszczędnościowego, protokół z zajęcia i odbioru ruchomości.
