Wyposażenie szkół w podręczniki
U podstaw nowelizacji przepisów ustawy w zakresie wyposażenia szkół w podręczniki leży chęć zbudowania mechanizmu stwarzania równych szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Źródłem zmian były wyroki Trybunału Konstytucyjnego, odwołujące się do prawa do nauki oraz powszechnego i równego dostępu do wykształcenia. Kwestia ta wielokrotnie rozważana przez Trybunał Konstytucyjny wpłynęła na proces legislacyjny, mający na celu pomoc rodzinom i uczniom w likwidowaniu ograniczeń w dostępie do edukacji. Tytułem przykładu można wskazać powołany w uzasadnieniu projektu zmian wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 16 stycznia 2007 r. (sygn. akt U 5/06; OTK ZU nr 1/A/2007, poz. 3), z którego wynika, że powszechny i równy dostęp do wykształcenia jest podmiotowym prawem konstytucyjnym. Ponadto z uzasadnienia projektu zmian wynika, że znaczny koszt zakupu podręczników wybranych przez nauczycieli wpływa negatywnie na sytuację rodzin i utrudnia dzieciom edukację szkolną.
Zmiany wprowadzone zapisami ustawy z 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa o zmianie systemu oświaty z 30 maja 2014 r.), zakładają:
● nałożenie na ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zadania polegającego na wyposażeniu szkół podstawowych w bezpłatny podręcznik do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej dla uczniów klas I-III,
● stworzenie mechanizmu dotacji celowej dla organów prowadzących szkoły podstawowe i gimnazja.
Na wstępie należy zaznaczyć, że ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty z 30 maja 2014 r. wprowadziła definicję legalną pojęć: "podręcznik", "materiał edukacyjny" i "materiał ćwiczeniowy" (art. 3 pkt 23-25 ustawy o systemie oświaty).
SŁOWNICZEK
Podręcznik - podręcznik dopuszczony do użytku szkolnego.
Materiał edukacyjny - materiał zastępujący lub uzupełniający podręcznik, umożliwiający realizację programu nauczania, mający postać papierową lub elektroniczną.
