Obowiązkowe usługi elektroniczne dla samorządów
Usługi elektroniczne udostępniane przez podmioty publiczne, w szczególności organy administracji publicznej, są jednym z podstawowych przejawów zmiany sposobu podejścia do obsługi obywateli i przedsiębiorców. W tym zakresie wiodącą rolę odgrywają samorządy, które już od wielu lat podejmowały inicjatywę realizacji projektów. Obecnie w skali całego kraju można wskazać samorządy otwarte na wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej, ale również te, które nadal pozostają w sferze tradycyjnego - papierowego - zarządzania usługami dla mieszkańców.
W ramach prac grupy roboczej ds. elektronizacji usług administracji powołanej przy Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, podczas spotkania w lutym br. zaprezentowano listę 100 usług elektronicznych, wstępnie wybranych m.in. we współpracy z samorządami, do realizacji na poziomie centralnym. Zostaną one nieodpłatnie udostępnione na platformie ePUAP. Ich opracowanie na poziomie centralnym ma istotne znaczenie zarówno z punktu widzenia realizowanych projektów dofinansowywanych z Unii Europejskiej, wdrożenia nowych wymagań dotyczących systemu rejestrów państwowych (Źródło), jak i dotychczasowego sposobu udostępniania tych usług z wykorzystaniem platformy ePUAP i platform regionalnych.
Aktywność przez ePUAP
Narzędzia wykorzystywane do udostępniania usług elektronicznych również są zróżnicowane. Podstawową formą - z punktu widzenia większości JST - jest obecnie platforma ePUAP, ale samorządy licznie wykorzystują platformy regionalne lub własne (jednostkowe) rozwiązania platformowe. W wielu przypadkach rozwiązania te są integrowane, wzajemnie się uzupełniają - wykorzystując np. w ramach własnych rozwiązań możliwości uwierzytelniania z wykorzystaniem profilu zaufanego ePUAP. Rozwiązania te przenikają się również w drugą stronę - wykorzystanie np. tylko centralnego repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych na ePUAP (dalej: CRWDE) z jednoczesnym udostępnianiem formularzy elektronicznych na własnej platformie. Wszystkie te możliwości są uzasadnione, jeśli tylko służą uproszczeniu, przyspieszeniu komunikacji na linii obywatel-urząd i zarządzaniu dokumentacją wewnątrz urzędu i są zgodne z przepisami prawa.
