Zamówienia niepodlegające reżimom Prawa zamówień publicznych
Udzielając zamówień, które są wyłączone spod reżimów Prawa zamówień publicznych, należy mieć na uwadze, że nadal są to wydatki, które mogą podlegać kontroli. Ich dokonywanie nie może opierać się na subiektywnych odczuciach zamawiającego. Środki finansowe pozostawione do dyspozycji zamawiającego to środki publiczne, których wydatkowanie musi być celowe, oszczędne i uzasadnione.
Gmina, jako zamawiający wymieniony w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp) - czyli jako podmiot należący do jednostek sektora finansów publicznych - musi stosować przepisy Pzp w odniesieniu do dokonywanych odpłatnych zamówień, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane. Fakt zakwalifikowania gminy do kręgu zamawiających precyzują też przepisy ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Przepisy Pzp dotyczą każdego wydatku dokonywanego przez zamawiającego zobowiązanego do stosowania jego przepisów. Jednocześnie Pzp zawiera ustawowe wyłączenie od reżimów ustawy niektórych zamówień określonych w art. 4 Pzp. Aby prawidłowo skorzystać z możliwości niestosowania procedur ustawowych, należy odpowiednio zakwalifikować dane zamówienie i przypisać je do ustalonego przez ustawodawcę wyłączenia.
