Nowe zasady składania i rozpatrywania petycji
Sejm uchwalił ustawę o petycjach, wprowadzając akt prawny, który ma uregulować kwestie dotyczące trybu składania i rozpatrywania petycji, odróżniając jednocześnie prawo wnoszenia petycji od prawa do wnoszenia skarg i wniosków. Z jednej strony, nowa ustawa zawiera pewną analogię do obowiązujących przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, jednak, z drugiej strony, wprowadza regulacje budzące spore wątpliwości. Nowe przepisy będą obowiązywać od września 2015 r.
Do tej pory przepisy prawa polskiego nie definiowały pojęcia petycji, mimo iż wprost znalazło się ono w przepisach dwóch podstawowych aktów prawnych dla administracji publicznej - konstytucji i w ustawie z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.). Szerzej na ten temat pisaliśmy w GSiA nr 8 z 2013 roku w artykule "Elektroniczne petycje w urzędzie".
Zakres przedmiotowy i podmiotowy
Zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy z 11 lipca 2014 r. o petycjach (dalej: ustawa o petycjach) przedmiotem petycji może być "żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji".
Wniesienie petycji
Przepisy ustawy o petycjach dopuszczają jej złożenie zarówno w formie pisemnej, jak i za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Tym samym ustawodawca słusznie nie ogranicza możliwości wnoszenia petycji.
Petycja powinna zawierać:
