Możliwość wydatkowania środków gminnych na terenach spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Gmina (rada gminy) ma zamiar podjąć uchwałę w sprawie tzw. budżetu obywatelskiego. Wśród wymogów projektu gminy są zapisy, że mieszkańcy mogą, bez żadnych ograniczeń, zgłaszać zadania do realizacji w ramach ww. budżetu - m.in. na terenach spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych (m.in. place zabaw dla dzieci). Podstawę prawną uchwały stanowić mają m.in. art. 5a i art. 51 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym). Jakkolwiek może to być zamierzenie słuszne z punktu widzenia interesów mieszkańców, to jednak nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa, a w szczególności w tych przywołanych przez radę gminy. Można jednak znaleźć pewne alternatywne rozwiązanie prawne, które umożliwi prawdopodobnie realizację ww. przedsięwzięć skutkujących dokonywaniem nakładów na ww. obcych środkach trwałych.
KOMENTARZ: Zanim przejdziemy do problemu poruszonego w działaniach legislacyjnych gminy, a mianowicie do analizy kompetencyjnej organów gminy (rady gminy) w podanym zakresie przedmiotowym, wyjaśnienia wymaga pewne kwestia natury zasadniczej. Mianowicie, tytułem wstępu warto przypomnieć istotę funkcjonowania podmiotów, jakimi są spółdzielnie mieszkaniowe i wspólnoty mieszkaniowe. I tak, w art. 1 ust. 1 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (dalej: ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych) postanowiono, że celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Zgodnie zaś z art. 6 ust. 3 tej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, . Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy:
