Usankcjonowanie przez radę gminy obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej
Z początkiem obecnej kadencji organów samorządu terytorialnego uprawnienie mieszkańców gmin do przedkładania radzie własnych projektów uchwał doczekało się regulacji ustawowej. Każda gmina, która do 31 stycznia 2018 r. nie miała regulacji w tej kwestii, musi podjąć stosowną uchwałę. Co ważne, dotyczy to nie tylko gmin, które w ogóle nie podjęły się unormowania tej materii, ale i tych, które zrobiły to w sposób niewyczerpujący - tj. niedostosowany do obecnej regulacji ustawowej.
Instytucja ta nie jest nowym rozwiązaniem w polskim ustawodawstwie. Stanowi ona odpowiednik funkcjonującej na poziomie kraju obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Służy realizacji art. 4 Konstytucji RP, który stanowi, że władza zwierzchnia w Rzeczypospolitej Polskiej należy do narodu, który sprawuje ją przez swoich przedstawicieli lub bezpośrednio.
Wzorem inicjatywy ustawodawczej obywateli
Na poziomie kraju tryb postępowania w tej sprawie określa ustawa z 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli. Zgodnie z jej art. 5, czynności związane z:
- przygotowaniem projektu ustawy,
- jego rozpowszechnianiem,
- kampanią promocyjną,
- organizacją zbierania podpisów obywateli popierających projekt
- wykonuje komitet inicjatywy ustawodawczej.
Po zebraniu 1000 podpisów obywateli popierających projekt, pełnomocnik komitetu zawiadamia Marszałka Sejmu o utworzeniu komitetu. Co ważne, podpisy te stanowią część wymaganej liczby 100 tys. podpisów osób popierających projekt.
Kolejnym etapem jest weryfikacja podpisów przez . Następnie projekt ustawy poddawany jest dalszej procedurze.
