Na czym polega elektronizacja zamówień publicznych
Elektronizacja postępowań o udzielenie zamówienia publicznego to w 2018 roku duże wyzwanie dla jednostek samorządu jako zamawiających. Dotyczy ona bowiem nie tylko składania ofert wyłącznie w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, lecz całego procesu komunikacji w relacji zamawiający-wykonawca. Rozpoczynamy cykl artykułów wyjaśniających, jak po wprowadzeniu procedur elektronicznych przeprowadzać w gminach postępowania zamówieniowe.
To na zamawiającym ciąży obowiązek zapewnienia, aby narzędzia i urządzenia wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a także ich właściwości techniczne, były:
- niedyskryminujące,
- ogólnie dostępne,
- współpracujące z produktami służącymi do elektronicznego przechowywania, przetwarzania i przesyłania danych, będącymi w powszechnym użyciu,
- skonstruowane tak, by nie ograniczać wykonawcom dostępu do postępowania o zamówienie publiczne.
Zasada ta wynika z art. 10b ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: Pzp).
Wykonawcy natomiast powinni dostosować się do wymagań zamawiających. Przede wszystkim muszą posiadać
