Egzamin ósmoklasisty a wydatki w ramach planu finansowego szkoły
Przeprowadzanie egzaminu ósmoklasisty wiąże się z większym lub mniejszym zaangażowaniem środków finansowych danej placówki szkolnej w obsługę organizacyjną tego egzaminu. W ramach niniejszego opracowania zostanie przedstawiony aspekt finansowo-organizatorski wykonywany przez dyrektora szkoły, w kontekście zasad ponoszenia wydatków w ramach planu finansowego, z zachowaniem limitów w wybranych podziałkach klasyfikacji budżetowej.
Z punktu widzenia organizacyjnego, kluczową rolę w tym zakresie odgrywa dyrektor szkoły podstawowej, który jest zarazem kierownikiem jednostki sektora finansów publicznych. Aspekty organizacyjne przypisane dyrektorowi szkoły mają normatywne podstawy w przepisach ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty). Na uwagę zasługują przepisy zgrupowane w ramach art. 44zzs ustawy o systemie oświaty. Tamże m.in. postanowiono, że za organizację i przebieg egzaminu ósmoklasisty w danej szkole odpowiada dyrektor tej szkoły.
Do przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w danej szkole dyrektor szkoły powołuje zespół egzaminacyjny. Jak zaś podano w art. 44zzs ust. 3 ustawy o systemie oświaty – dyrektor szkoły jest przewodniczącym zespołu egzaminacyjnego. W art. 44zzs ust. 4 ustawy o systemie oświaty podano z kolei m.in., że przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, spośród członków zespołu egzaminacyjnego, powołuje zespoły nadzorujące przebieg egzaminu ósmoklasisty w poszczególnych salach egzaminacyjnych oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów. Natomiast w art. 44zzs ust. 5 ustawy o systemie oświaty postanowiono, że przewodniczący zespołu egzaminacyjnego i nadzoruje , w tym:
