Czas pracy korpusu służby cywilnej i urzędników państwowych
Osoby zatrudnione w ramach korpusu służby cywilnej oraz pracowników urzędów państwowych obowiązują specyficzne reguły dotyczące czasu pracy. Pracodawcy powinny zwrócić uwagę na te szczególne reguły dotyczące czasu pracy, aby uniknąć w przyszłości błędów, które skutkować mogą odpowiedzialnością wykroczeniową.
Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy służby cywilnej (tj. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę) oraz urzędnicy służby cywilnej (tj. osoby zatrudnione na podstawie mianowania). Zasady dostępu do tej służby oraz zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju określa ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej).
Z kolei stosunek pracy urzędników państwowych i innych pracowników urzędów państwowych reguluje ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (dalej: ustawa o pracownikach urzędów państwowych).
Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku ustawa szczególna przewiduje reguły dotyczące czasu pracy odmienne od tych zawartych w ustawie z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.).
Członkowie korpusu służby cywilnej, a także urzędnicy państwowi dysponują węższymi uprawnieniami w zakresie czasu pracy niż pracownicy "kodeksowi". W zamian za to korzystają niewątpliwie z większej stabilności zatrudnienia.
Naruszenie przepisów o czasie pracy stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika i podlega karze grzywny od 1000 zł do 30 000 zł (art. 281 pkt 5 k.p.).
Rozkład czasu pracy
Oprócz wskazanych wcześniej ustaw dotyczących służby cywilnej oraz pracowników urzędów państwowych, zastosowanie w zakresie czasu pracy omawianych grup zawodowych znajdzie także rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (dalej: rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej).
Rozporządzenie to określa zasady ustalania rozkładu czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiaru w poszczególnych dniach tygodnia, obowiązującego członków korpusu służby cywilnej oraz pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej, zatrudnionych w urzędach administracji rządowej, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 12 i 14 oraz ust. 2 ustawy o pracownikach urzędów państwowych oraz art. 2 ust. 1 nieobowiązującej ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej. Mimo że rozporządzenie w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej objęło pracowników korpusu służby cywilnej na podstawie nieobowiązującej już ustawy, to przepisy wykonawcze wydane na podstawie jej art. 67 ust. 3 zachowały moc do czasu wejścia w życie nowych regulacji (art. 207 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej).
