Niewyposażenie samorządowych instytucji kultury w nieruchomości niezbędne do prowadzenia działalności statutowej
Nieprawidłowość
Gminne instytucje kultury (biblioteka publiczna, ośrodek kultury i muzeum regionalne) nie zostały wyposażone w nieruchomości niezbędne do prowadzenie ich działalności statutowej. Zajmowały nieruchomości stanowiące własność gminy bez tytułu prawnego.
Prawidłowe postępowanie
Gmina organizuje działalność kulturalną w ramach zadań własnych o charakterze obowiązkowym, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o działalności kulturalnej; dalej: u.d.k.). W tym sensie gmina jest organizatorem gminnych instytucji kultury (art. 9 ust. 1 u.d.k.), uprawnionym do wydawania aktów o ich utworzeniu, w których musi podać między innymi przedmiot działania, nazwę i siedzibę (art. 11 ust. 1 u.d.k.), a także zapewnić im środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (art. 12 u.d.k.). Instytucje kultury są gminnymi osobami prawymi (osobowość prawną uzyskują z chwilą wpisania ich do rejestru prowadzonego przez organizatora – art. 14 ust. 1 u.d.k.). Obiekty stanowiące własność gminy, w których prowadzona jest – jako podstawowa – działalność kulturalna, lub które dla takiej działalności zostały wybudowane i nie mogą być przeznaczone do prowadzenia wyłącznie innej działalności podstawowej, są wpisywane do specjalnego rejestru (art. 14a ust. 1 u.d.k.). Wobec tych obiektów obowiązują ustawowe ograniczenia mające zapobiegać ich przeznaczeniu na prowadzenie innej działalności lub zbyciu.
