Jak jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze powinny gospodarować składnikami majątku ruchomego Skarbu Państwa
W wielu jednostkach znajdują się składniki majątku ruchomego, które są zużyte, zniszczone lub zbędne. Co z nimi zrobić, jak je zagospodarować? Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych w toku swojej działalności gospodarują mieniem Skarbu Państwa. Gospodarka ta, z uwagi na rolę sektora finansów publicznych, wymaga prowadzenia szczególnie racjonalnej i oszczędnej działalności oraz zapewnienia należytej ochrony posiadanego mienia. Nie jest to tylko frazes, bo obowiązek takiej właśnie gospodarki wynika z przepisów.
Andrzej Waryszak
Obowiązek prowadzenia racjonalnej i oszczędnej gospodarki mieniem wynika wprost z zapisów art. 17b ust. 1 ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa. Ustawa ta zawiera także delegację do określenia sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym, uwzględniającego zasadę racjonalnej gospodarki, wymóg stosowania trybu przetargu publicznego lub publicznego zaproszenia do rokowań przy rozporządzaniu składnikami aktywów trwałych o znacznej wartości oraz określenia w odrębnych przepisach zasad gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych. Wykonując tę delegację, Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, wydała rozporządzenie z 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu gospodarowania składnikami majątku ruchomego powierzonego jednostkom budżetowym, zakładom budżetowym i gospodarstwom pomocniczym.
