Zabezpieczenie należytego wykonania umowy: jakie błędy popełniają samorządy
JST zawyżają kwoty zabezpieczenia, przetrzymują środki dłużej niż pozwalają na to przepisy, wykorzystują je na bieżące wydatki. To tylko niektóre z nieprawidłowości stwierdzonych przez regionalne izby obrachunkowe w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
Zabezpieczenie należytego wykonania umowy to mechanizm, który ma na celu ochronę interesów zamawiającego. W myśl art. 449 ust. 2 ustawy – Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) zabezpieczenie to służy pokryciu roszczeń w przypadku, gdyby wykonawca nie wykonał lub nienależycie wykonał umowę. Wnosi się je przed zawarciem umowy, chyba że ustawa stanowi inaczej lub zamawiający określi inny termin w dokumentach zamówienia (art. 449 ust. 3 p.z.p.).
Instrument ten jest szczególnie istotny w postępowaniach prowadzonych na podstawie p.z.p. Zgodnie z art. 44 ust. 4 ustawy o finansach publicznych (dalej: u.f.p.) jeśli umowa dotyczy usług, dostaw lub robót budowlanych, jednostka sektora finansów publicznych (a więc m.in. jednostka samorządowa) musi zawrzeć ją zgodnie z przepisami p.z.p., chyba że inne przepisy stanowią inaczej.
Poniżej wymieniamy wybrane nieprawidłowości, które regionalne izby obrachunkowe (RIO) stwierdziły podczas kontroli w jednostkach samorządu terytorialnego. Dotyczą one różnych aspektów zabezpieczenia należytego wykonania umowy o zamówienie publiczne. Analiza tych przypadków może pomóc uniknąć podobnych błędów w przyszłości. ©℗
Podstawa prawna
art. 449–453 ustawy z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1605; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 794)
art. 44 ust. 4 ustawy 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1530; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 39)
1. zawyżanie kwoty
