Metody szacowania wartości zamówienia
Szacowanie wartości zamówienia to podstawowa czynność, którą zamawiający musi wykonać tuż po podjęciu decyzji o tym, że dany zakup ma być realizowany. Prawidłowość dokonania szacowania wartości gwarantuje, że dalsze kroki zmierzające do realizacji zamówienia będą pozostawać w zgodzie z przepisami Prawa zamówień publicznych. Natomiast błędy poczynione na tym etapie mogą spowodować negatywne konsekwencje dla zamawiającego – jak i dla powodzenia realizacji całości zamierzonego zadania. Szacowanie wpływa bowiem na to, które przepisy Pzp będą miały zastosowanie w danej sytuacji. Warunkuje ono prawidłowość prowadzonej procedury.
Z definicji legalnej zawartej w art. 7 pkt 32 Pzp wynika, że gdy mówimy o zamówieniu należy przez to rozumieć umowę odpłatną zawieraną między zamawiającym a wykonawcą, której przedmiotem jest nabycie przez zamawiającego od wybranego wykonawcy robót budowlanych, dostaw lub usług. Wynika z tego, że każdy wydatek to zamówienie – przy czym nie każdy do jego realizacji wymaga stosowania procedur Pzp. Jednak, aby zweryfikować tę okoliczność należy w pierwszej kolejności prawidłowo ustalić wartość szacunkową zamówienia.
Kiedy dokonać szacowania wartości zamówienia
Ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi, oraz nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia – jeżeli przedmiotem zamówienia są roboty budowlane (art. 36 ust. 1 Pzp) – z tym, że w przypadku zamówień udzielanych w częściach powyższe terminy odnoszą się do wszczęcia pierwszego z postępowań. Dodatkowo zastrzeżono, że jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonane ustalenie – zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonuje zmiany wartości zamówienia. Terminy te dotyczą ważności dokonanej czynności szacowania dla danego zamówienia.
Z ORZECZNICTWA |
