Elektronizacja zamówień publicznych pod rządami nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
Obowiązująca aktualnie ustawa przewiduje - w zależności od wartości zamówienia - komunikację pomiędzy zamawiającym a wykonawcą przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, albo za pomocą operatora pocztowego, osobiście lub przez posłańca. Czy, i jeśli tak, to jakie zmiany przewiduje nowa regulacja wchodząca w życie 1 stycznia 2021 roku?
Aktualne zasady komunikacji w postępowaniu o udzielenie zamówienia
Aby zrozumieć istotę zasad komunikacji uczestników postępowania o udzielenie zamówienia przewidzianych w oczekującej na wejście w życie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych1, należy przytoczyć zasady i kontekst aktualnych regulacji odnoszących się do tej płaszczyzny.
Zgodnie z obowiązującym aktualnie art. 10a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych2, w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego komunikacja między zamawiającymi a wykonawcami, w szczególności składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Powyższa zasada, na mocy art. 15 ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, doznała ograniczenia i dotyczy:
1) centralnego zamawiającego - począwszy od dnia 18 kwietnia 2017 r.,
2) zamawiających innych niż centralny zamawiający, w przypadku zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne - od dnia 18 października 2018 r.,
3) zamawiających innych niż centralny zamawiający, w przypadku zamówień o wartości poniżej progów unijnych - od dnia 1 stycznia 2021 r.
Zważywszy, że nowe PZP - w myśl art. 109 ustawy z dnia 11 września 2019 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo zamówień publicznych - wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., zasadnym jest stwierdzenie, że pod rządami aktualnie obowiązującej ustawy nie doczekaliśmy się pełnej i skutecznej elektronizacji zamówień publicznych. Obowiązek stosowania środków komunikacji elektronicznej dotyczy bowiem wyłącznie centralnego zamawiającego oraz innych zamawiających, jeżeli zamierzają oni udzielić zamówień o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. W postępowaniach poniżej progów stosowanie komunikacji elektronicznej jest dobrowolne i zależy wyłącznie od decyzji zamawiającego. Rzeczywistość pokazuje, że w postępowaniach poniżej progów zamawiający wciąż niechętnie korzystają z tej formy komunikacji.
