Środki finansowe JST a zamówienia publiczne
Konstruując przepisy ustawy o finansach publicznych i ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ustawodawca duży nacisk położył na prawidłowość wydatkowania środków finansowych przyznanych m.in. jednostkom samorządu terytorialnego. Prawidłowość wykonywania i zarządzania budżetem jednostki jest istotna również w kontekście postępowań prowadzonych w oparciu o przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez VAT, ustalone z należytą starannością. Żaden zamawiający nie ma prawa zaniżać wartości zamówienia lub konkursu, lub wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów Prawa zamówień publicznych (dalej: Pzp). Zamawiający nie może również dokonywać podziału zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli prowadzi to do niestosowania przepisów Pzp – chyba że jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami.
INTERPRETACJE
Pierwotną czynnością zamawiającego w zakresie udzielenia zamówienia jest zdefiniowanie jego przedmiotu. Zamawiający musi określić przedmiot zamówienia, uwzględniając w szczególności swoje potrzeby, a tym samym realizację swoich zadań, uwarunkowania finansowe i organizacyjne, a także regulacje zamówień publicznych dotyczące rodzaju, przedmiotu zamówienia, w tym znamiona dostaw, usług lub robót budowlanych. Takie wieloaspektowe określenie przedmiotu zamówienia daje podstawę do ustalenia jego wartości.
