PRAWA KONSUMENTA
Gminy świadczą bezpłatną pomoc prawną konsumentom
Istotne znaczenie dla rozwoju systemu ochrony praw konsumenta miało wejście w życie ustawy z 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Ustawa ta określiła zasady funkcjonowania całego systemu ochrony konkurencji i konsumentów, za które na poziomie gminy odpowiedzialnymi uczyniła rzeczników konsumenta.
Ochrona konkurencji i konsumentów zakłada funkcjonowanie całego systemu ochronnego, którego podstawowym celem jest przeciwdziałanie praktykom ograniczającym konkurencję oraz naruszającym zbiorowe interesy konsumentów, a także antykonkurencyjnym koncentracjom przedsiębiorców i ich związków, jeżeli praktyki te wywołują lub mogą wywoływać skutki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ochrona konsumentów koncentruje się na wyrównaniu szans i wsparciu prawnym osób, które same nie mają odpowiedniej wiedzy w zakresie ich praw jako konsumentów. Rzecznik podejmuje działania i występuje wyłącznie w imieniu konsumentów niezależnie od ich sytuacji dochodowej. Instytucji rzecznika nie należy zatem utożsamiać z systemem bezpłatnej pomocy prawnej dla osób ubogich.
