Praktyczny wymiar zmian w podatkach i opłatach lokalnych w 2016 roku
PRAKTYCZNY PORADNIK PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO
1 stycznia 2016 r. zmieniły się zasady wymiaru podatków i opłat lokalnych. Dlatego na tle nowych regulacji prawnych przedstawiamy praktyczne wskazówki dotyczące postępowania organów podatkowych w gminach przy wymiarze podatków i opłat lokalnych w 2016 roku. Pod uwagę wzięliśmy zwłaszcza sytuacje, w których wniosek podatnika złożony w 2015 roku nie został do końca tego roku rozpatrzony.
PRZYKŁAD 1
Zły stan techniczny budynku
Do 31 grudnia 2015 r. w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) obowiązywał zapis, zgodnie z którym nieruchomości będące w posiadaniu przedsiębiorcy mogły nie być opodatkowane najwyższymi stawkami podatku od nieruchomości (z zachowaniem ustawowych wyjątków), jeśli przedmiot opodatkowania nie był i nie mógł być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych. Przy czym ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia, dlatego organy podatkowe gmin musiały szukać w tym zakresie wskazówek w orzecznictwie.
Od 1 stycznia 2016 r. kwestia ta zmieniła się w ten sposób, że zamiast pojęcia "względy techniczne" wobec nieruchomości budynkowych będących w posiadaniu przedsiębiorcy, jako przesłankę umożliwiającą ich opodatkowanie innymi niż najwyższe stawkami podatku od nieruchomości, wprowadzono obowiązek posiadania przez ich właściciela decyzji wydanej na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (dalej: Prawo budowlane).
