Jakie błędy najczęściej popełniają komitety wyborcze
Zbliża się termin wyborów samorządowych, a tym samym rozpoczęcia kampanii wyborczej. Dlatego warto przypomnieć sobie zasady prowadzenia i finansowania tej kampanii. Tym bardziej, że konsekwencje nieprzestrzegania przepisów w tym zakresie są dotkliwe.
Najbliższe wybory samorządowe odbędą się jesienią 2018 r. Mogłoby się zatem wydawać, że pozostało do nich jeszcze wiele czasu. Obserwując jednak polityczną rzeczywistość, już dzisiaj można zauważyć wiele działań podejmowanych w związku z tymi wyborami. Zarówno na szczeblu rządowym, polegających przede wszystkim na tworzeniu czy zmianie, rozwiązań prawnych w tym zakresie, jak i na szczeblu lokalnym, często stanowiących reakcję i próbę przygotowania się czy wręcz obrony przed pojawiającymi się koncepcjami zmian. Bez względu na to, jak zmienią się przepisy dotyczące wyborów samorządowych, na przełomie lat 2017 i 2018 rozpoczną się nieformalne „techniczne” przygotowania czy też rozmowy wśród osób, środowisk, organizacji, dotyczące tworzenia komitetów wyborczych, planowania strategii kampanii wyborczej oraz możliwości pozyskania środków finansowych na tę kampanię. Ze znaczenia kampanii wyborczej, z jej wpływu na ostateczny wynik wyborów, zdają sobie bowiem sprawę wszyscy uczestnicy życia politycznego. Jest ona wręcz uznawana za etap procesu wyborczego wywierający rozstrzygający wpływ na ten wynik. Potwierdzają to badania, z których wynika, że znaczna część wyborców oddaje swój głos w akcie głosowania na te ugrupowania, na które nie zagłosowałaby jeszcze na 30 dni przed wyborami (np. w Nowej Zelandii 30% wyborców, w Kanadzie 19%, Holandii 18%, Wielkiej Brytanii 13%, USA 8%). Nie może zatem budzić zdziwienia zaangażowanie podmiotów zamierzających zgłaszać kandydatów w wyborach w przygotowanie efektywnej kampanii wyborczej, szczególnie gdy weźmie się pod uwagę specyfikę wyborów lokalnych, w których często kilka, a czasami wręcz jeden głos rozstrzyga o wyniku.
