Dokumentację z wyborów przechowują urzędnicy wyborczy
Uchwalona na początku 2018 r. nowelizacja Kodeksu wyborczego zdjęła z wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) obowiązek przechowywania powyborczej dokumentacji. Zadanie to przeszło na urzędników wyborczych.
Znowelizowany ustawą z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych art. 79 ustawy z 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (dalej: k.w.) wszedł w życie 31 stycznia 2018 r. Zgodnie z jego obecnie obowiązującą treścią po sporządzeniu protokołu głosowania obwodowa komisja wyborcza ds. ustalenia wyników głosowania w obwodzie składa do opakowań zbiorczych osobno: ważne, nieważne i niewykorzystane karty do głosowania. Po dokładnym zamknięciu opakowanie zbiorcze zapieczętowuje się, przy użyciu pieczęci komisji, w sposób uniemożliwiający jego otwarcie bez naruszenia odcisku pieczęci. Zamkniętą w opakowaniach zbiorczych powyborczą dokumentację przewodniczący obwodowej komisji wyborczej ds. ustalenia wyników głosowania w obwodzie niezwłocznie przekazuje w depozyt odpowiednio urzędnikowi wyborczemu, konsulowi albo kapitanowi statku.
