Obowiązki właścicieli nieruchomości związane z zimą
Miesiące zimowe to okres, w którym występuje konieczność realizacji specyficznych obowiązków spoczywających na właścicielach posesji. Z ich wykonywaniem wiążą się też kompetencje organów administracji publicznej.
Zimowe utrzymanie dróg publicznych jest generalnie zadaniem zarządców dróg. Dla służb podległych samorządowym województwom, powiatom i gminom to czas wytężonej pracy i sprawdzian sprawności organizacyjnej, szczególnie przy intensywnych opadach śniegu i gołoledzi.
Odśnieżanie chodników i zjazdów
Od zasady, że zarządca drogi odpowiada za jej stan, przepisy przewidują wyjątki, przewidujące, że niektóre czynności dotyczące odśnieżenia elementów pasa drogowego mają wykonywać inne podmioty.
W art. 5 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.) określono obowiązki właścicieli nieruchomości wynikające z tego aktu prawnego. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku m.in. przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą do ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości (właściciel nieruchomości nie jest przy tym zobowiązany do uprzątnięcia chodnika, na którym jest dopuszczony płatny postój lub parkowanie pojazdów samochodowych). Realizacja tego obowiązku ma szczególne znaczenie w okresie zimowym, kiedy oczyszczanie chodników ze śniegu i lodu wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo ruchu pieszego.
