Zadania burmistrza, wójta i prezydenta miasta w nowym Prawie wodnym
Od 1 stycznia 2018 r. nowe Prawo wodne najważniejsze kompetencje w zakresie gospodarowania wodami przekazuje do wskazanych w ustawie ministrów oraz organów Wód Polskich. Nowa ustawa określa jednak także szereg zadań i uprawnień burmistrzów, wójtów i prezydentów miast.
Na podstawie art. 14. ust. 1 Prawa wodnego organami właściwymi w sprawach gospodarowania wodami są:
- minister właściwy do spraw gospodarki wodnej,
- minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej,
- Prezes Wód Polskich,
- dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Wód Polskich,
- dyrektor zarządu zlewni Wód Polskich,
- kierownik nadzoru wodnego Wód Polskich,
- dyrektor urzędu morskiego,
- wojewoda,
- starosta,
- wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Kąpieliska i miejsca okazjonalnie wykorzystywane do kąpieli
Przepisy art. 37 - 47 Prawa wodnego regulują kwestie kąpielisk. Na tej podstawie rada gminy określa corocznie (do 20 maja) sezon kąpielowy. Obejmuje on okres między 1 czerwca a 30 września. Rada określa też corocznie do 20 maja wykaz kąpielisk na terenie gminy lub na polskich obszarach morskich przyległych do danej gminy. Obie te uchwały są aktami prawa miejscowego.
Projekt uchwały z wykazem kąpielisk przygotowuje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Dokument ten jest ogólnie dostępny. Jest on podany do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty. Prawo umożliwia składanie uwag oraz propozycji zmian do projektu uchwały. Projekt przekazywany jest też do zaopiniowania:
