Wyjaśnienie KR RIO: Czy zadania z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej mogą być finansowane z rezerwy na zarządzanie kryzysowe
Pytanie jednostki
Na podstawie art. 25aa ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych wnoszę o wydanie wytycznych w celu zapewnienia jednolitości udzielanych przez izby wyjaśnień w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych – w zakresie dopuszczalności sfinansowania z rezerwy celowej na zarządzenie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną.
W dniu 1 lipca 2025 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Gdańsku, pismem RP.63.34.2025, wydała stanowisko, w którym uznała za dopuszczalne wykorzystanie środków z rezerwy celowej na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego na szkolenia dla osób wykonujących zadania związane z ochroną ludności i obroną cywilną. Jednocześnie, w dniu 28 sierpnia 2025 r. Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu, pismem WA.0220.55.2025, stanęła na stanowisku, że wydatki na finansowanie zadań ochrony ludności i obrony cywilnej winny być zaplanowane w budżecie jednostki samorządu terytorialnego. Jedynie wydatki własne, które mają charakter nieplanowany lub nie mogły być zaplanowane, a będące następstwem określonych zagrożeń, niekoniecznie w okolicznościach wystąpienia sytuacji kryzysowej, mogą być finansowane z rezerwy na zarządzanie kryzysowe. W tym stanie rzeczy, RIO w Poznaniu zawęziła w znaczny sposób możliwość stosowania przepisu art. 154 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej, z którego wynika wprost, że zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być finansowane w ramach rezerwy celowej, o której mowa w art. 26 ust. 4 ustawy o zarządzaniu kryzysowym.
