Awans zawodowy, ocena pracy nauczyciela i rola mentora po nowelizacji
Obowiązująca od 1 września ustawa z 25 lipca o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) wprowadziła zmiany w procedurze awansu zawodowego nauczyciela. Do zmian tych należy m.in. wzmocnienie roli mentora, doprecyzowanie terminów przeprowadzania oceny pracy nauczyciela i konieczność uzasadnienia oceny pracy nauczyciela. Co jeszcze się zmieniło w kwestii awansu zawodowego nauczyciela?
Nowelizacja ustawy – Karta Nauczyciela z 5 sierpnia 2022 r. obowiązująca od 1 września 2022 r., wprowadziła istotne zmiany w zakresie awansu zawodowego, oceny pracy nauczyciela oraz roli mentora (zmiany art. 6a ust. 1da i 1db, art. 9fa ust. 1 i 12 ustawy z 26 stycznia 1982 r. –Karta Nauczyciela; dalej: Karta Nauczyciela). Celem reformy było uproszczenie ścieżki kariery, zapewnienie większej przejrzystości procedur i wzmocnienie wsparcia dla nauczycieli rozpoczynających pracę.
Przed uzyskaniem stopnia mianowanego osoba rozpoczynająca karierę w szkole ma status nauczyciela początkującego i odbywa przygotowanie do zawodu. Warunkiem zaliczenia tego etapu jest zatrudnienie zgodne z kwalifikacjami i co najmniej na połowie etatu.
Absolwent filologii polskiej zatrudniony na pół etatu jako nauczyciel języka polskiego w liceum rozpoczyna przygotowanie do zawodu. Jeżeli w trakcie zatrudnienia zostanie wybrany do władz związku zawodowego i korzysta ze zwolnienia z części obowiązków dydaktycznych, okres ten nadal liczy się do przygotowania do zawodu.
Rola mentora
Każdy nauczyciel początkujący otrzymuje mentora spośród mianowanych lub dyplomowanych nauczycieli. Przygotowanie do zawodu trwa co do zasady 3 lata i 9 miesięcy (z możliwością skrócenia w szczególnych przypadkach).
