Zasady gromadzenia i magazynowania zapasów służących ochronie ludności
W nowym rozporządzeniu określone zostały wytyczne w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów. Nowe przepisy weszły w życie 16 września 2025 r.
Terytorialne organy ochrony ludności tworzą i utrzymują zasoby ochrony ludności niezbędne do udzielania pomocy doraźnej i pomocy humanitarnej, obejmujące w szczególności zapasy wody i środki do jej magazynowania, transportu i uzdatniania, zapasowe źródła energii i paliwa, odzież, zapasy żywności, środki sanitarne i higieniczne, produkty lecznicze i wyroby medyczne oraz stacjonarne i mobilne tymczasowe miejsca pobytu.
Tak wynika z art. 33 ust. 1 ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.
Zadania wójtów, starostów i wojewodów
Regulacje zawarte w art. 33 ust. 3 wyżej wymienionej ustawy przewidują, że wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta oraz wojewoda zapewniają zasoby ochrony ludności niezbędne do wykonywania przez co najmniej trzy dni trwania zagrożenia zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w zakresie:
• zapewnienia dostępu do wody i żywności,
• zapewnienia dostępu do produktów leczniczych i udzielania pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz świadczeń opieki zdrowotnej,
• wsparcia realizacji zadań ratowniczych,
• zapewnienia powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności,
• zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego,
• zapewnienia łączności z organami ochrony ludności i podmiotami ochrony ludności,
• funkcjonowania obiektów zbiorowej ochrony.
Jednocześnie ustawa zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia wytycznych w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez zobowiązane organy ochrony ludności – z uwzględnieniem rodzajów zagrożeń w poszczególnych obszarach kraju.
Nowe rozporządzenie
Na tej podstawie wydane zostało rozporządzenie z 28 sierpnia 2025 r. w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności.
Regulacje zawarte w nowym rozporządzeniu przewidują, że zapewnienie dostępu do zasobów ochrony ludności może odbywać się przez tworzenie odpowiedniej infrastruktury – w szczególności urządzeń zapewniających dostęp do wody dla ludności, w tym przez tworzenie i utrzymywanie ujęć wody oraz urządzeń do jej transportowania.
Infrastrukturę zapewniającą dostęp do wody utrzymuje się w sposób umożliwiający nieprzerwane korzystanie z niej w sytuacji zagrożenia.
Zasoby ochrony ludności na obszarach kraju, w których występują szczególne lokalne rodzaje zagrożeń, utrzymuje się w miarę możliwości poza obszarami bezpośredniego ich oddziaływania.
Zawieranie umów
Zgodnie z rozporządzeniem umowy pozwalające zapewnić niezbędne zasoby ochrony ludności należy zawierać w sposób uwzględniający możliwość ich realizacji w sytuacji wystąpienia zagrożenia i konieczności natychmiastowego wykorzystania otrzymanych zasobów.
Umowy pozwalające zapewnić niezbędne zasoby ochrony ludności trzeba zawierać w taki sposób, aby określały w szczególności:
• rodzaj zapewnianego zasobu ochrony ludności,
• sposób przekazania zasobu ochrony ludności obowiązanemu organowi ochrony ludności – w tym sposób zapewnienia transportu i osób do obsługi środków transportu,
• maksymalny czas dostarczenia zasobu ochrony ludności lub rozpoczęcia świadczenia usługi związanej z zapewnieniem tego zasobu, liczony od chwili złożenia zapotrzebowania.
Warunki magazynowania
Zasoby ochrony ludności należy magazynować w sposób umożliwiający ich bezpieczne przechowywanie, zabezpieczenie przed utratą oraz niezwłoczne wykorzystanie w sytuacji zagrożenia.
Magazynowanie powinno odbywać się w sposób uwzględniający odporność infrastruktury i zasobów, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Wspomniany przepis przewiduje, że realizacja zadań ochrony ludności i obrony cywilnej odbywa się z uwzględnieniem odporności infrastruktury i zasobów – w tym na zagrożenia czasu wojny – polegającej na zapewnieniu ciągłości działania w przypadku uszkodzenia bądź zniszczenia części infrastruktury lub zasobów, w tym przez ich zastępowalność, na podstawie ustawy z 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
Zapas paliwa przechowywany w magazynie – należy wymieniać w okresie sześciu miesięcy od dnia rozpoczęcia magazynowania.
Zapasy wody – mogą być przechowywane w opakowaniach zbiorczych, w tym pojemnikach, w których woda jest pakowana przez producenta, i przygotowane na paletach.
Środki sanitarne i higieniczne bez określonego terminu przydatności oraz odzież ochronna i środki ochrony indywidualnej – mogą być przechowywane na zabezpieczonych paletach.
Zapasowe źródła energii – jeżeli wykorzystują baterie lub akumulatory – należy przechowywać w miarę możliwości w oddzielnych strefach pożarowych.
Produkty lecznicze, wyroby medyczne i zapasy żywności – powinny być przechowywane z zachowaniem warunków wymaganych przez producentów, w miarę możliwości w zabezpieczonych przed dostępem i zaplombowanych skrzyniach.
Odkażalniki i środki do dezynfekcji – trzeba przechowywać w oddzielnych pomieszczeniach.
Uwzględnienie rodzajów zagrożeń
Ilość i rodzaj utrzymywanych zasobów ochrony ludności ustala się w sposób uwzględniający rodzaje zagrożeń w poszczególnych obszarach kraju – w tym analizę zagrożeń występujących na obszarze właściwości miejscowej organu obowiązanego – obejmującą co najmniej:
• gęstość zaludnienia,
• położenie geograficzne i dominujące warunki atmosferyczne oraz warunki przyrodnicze i turystyczne,
• zagrożenia powodzią określone na mapach zagrożenia powodziowego, mapach ryzyka powodziowego oraz w planach zarządzania ryzykiem powodziowym, o których mowa w odpowiednich unormowaniach ustawy – Prawo wodne,
• infrastrukturę i jej stan, z uwzględnieniem wymagań i ustaleń zawartych w planach ochrony zabytków,
• zagrożenia z obszarów sąsiadujących objętych prawem górniczym, lotniczym, morskim, wodnym oraz przepisami w zakresie bezpieczeństwa i ratownictwa w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, a także z poligonów i terytoriów państw sąsiednich,
• liczbę i skalę zdarzeń,
• przyjęty sposób oceny zagrożeń, w tym związanych z epidemią, epizootią, epifitozą, suszą, upałem, silnym wiatrem, pożarem wielkopowierzchniowym, katastrofą budowlaną, ze skażeniem chemicznym na lądzie i morzu, skażeniem promieniotwórczym, z zakłóceniem funkcjonowania usług telekomunikacyjnych, zakłóceniem w systemie energetycznym, zakłóceniem w systemie paliwowym, działaniami o charakterze terrorystycznym, działaniami hybrydowymi, konfliktem zbrojnym, wojną oraz masową migracją, a także ryzyko ich wystąpienia.
Ponadto ilość i rodzaj utrzymywanych zasobów ochrony ludności ustala się w sposób uwzględniający rodzaje zagrożeń określone w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego, a także w wojewódzkich, powiatowych oraz gminnych planach zarządzania kryzysowego wydanych na podstawie przepisów ustawy o zarządzaniu kryzysowym.
Krzysztof Tomaszewski
art. 33 ustawy z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1907)
art. 163 ust. 5 ustawy z 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 960)
§ 1–6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 sierpnia 2025 r. w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności (Dz.U. z 2025 r. poz. 1201)
