Gazeta Samorządu i Administracji 22/2004 z 25.10.2004, str. 38
Data publikacji: 18.10.2004
Organy gminy nie mają uprawnień do potwierdzania kserokopii dokumentów
USTRÓJ SAMORZĄDU
Pytanie
Proszę o podjęcie tematu potwierdzania kserokopii dokumentów. Do czego w tym zakresie upoważnione są organy samorządu? Jakie dokumenty zobowiązane są potwierdzać Czy kserokopia potwierdzona przez np. urząd gminy, urząd stanu cywilnego jest dokumentem?
Odpowiedź
Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast), w miejscowościach, w których nie ma kancelarii notarialnej, są upoważnieni do poświadczania własnoręczności podpisu na pismach upoważniających do odbioru przesyłek i sum pieniężnych oraz odbioru dokumentów z urzędów i instytucji, a także na oświadczeniach stwierdzających stan rodzinny i majątkowy składającego oświadczenie.
Co do zasady, potwierdzenie kserokopii, np. przez urząd gminy, nie zmieni statusu prawnego tej kserokopii.
Uzasadnienie
Potwierdzanie zgodności kserokopii z oryginałami zostało uregulowane w dużej liczbie przepisów prawnych (kilkadziesiąt aktów prawnych o różnej mocy obowiązującej - ustawy, rozporządzenia, zarządzenia, uchwały, decyzje), które z zasady dotyczą określonego rodzaju postępowania i potwierdzania zgodności kserokopii z oryginałami na potrzeby takiego postępowania.
