Uchwały podatkowe 2022 cz. I. – Podstawy prawne i zasady podejmowania uchwał
Przełom trzeciego i czwartego kwartału roku to czas, w którym gminy muszą zdecydować, czy kierując się wzrostem stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych, podejmą nowe uchwały podatkowe na kolejny rok. Jakie dane są podstawą ich podjęcia? Czy każda uchwała musi zostać ponownie podjęta? Jakich terminów należy „pilnować”? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.
Dane niezbędne do podejmowania uchwał na 2022 r.
Wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2021 r.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z 15 lipca 2021 r. ogłosił, że wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2021 r. w stosunku do I półrocza 2020 r. wyniósł 103,6, co oznacza, że nastąpił wzrost cen o 3,6%. Górne granice stawek kwotowych podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów, reklamowej) obowiązujące w danym roku podatkowym ulegają corocznie zmianie na następny rok podatkowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego ( lub ).inister właściwy do spraw finansów publicznych ogłosił w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski, górne granice stawek kwotowych - powiększone o 3,6% - na kolejny rok podatkowy z uwzględnieniem przedmiotowego wskaźnika, zaokrąglając je w górę do pełnych groszy (o
