Komentarz do Karty Nauczyciela 2024 - Art. 42d
1
[Geneza regulacji] Przepis art. 42d Karty Nauczyciela został dodany nowelą przepisów ustawy - Karta Nauczyciela, tj. przepisem art. 2 pkt 2 ustawy z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1116). Ustawa nowelizująca wprowadza zasadniczo zmiany w zakresie sposobu organizowania i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego w latach szkolnych 2021/2022 - 2023/2024. Potrzeba zmian w tym zakresie uzasadniona była tym, że egzamin w tych latach zdają uczniowie, którzy dużą część swojego kształcenia realizowali w warunkach stanu epidemii. Przyczyna ta znalazła się u podstaw kolejnych zmian, polegających na wprowadzeniu standardów w zatrudnieniu nauczycieli specjalistów - tj. pedagogów, pedagogów specjalnych, logopedów, psychologów i terapeutów pedagogicznych. Jak wskazywano w uzasadnieniu projektu zmian, stan epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 i związany z nią reżim sanitarny (zwłaszcza aspekt izolacji społecznej) doprowadziły do znaczącego osłabienia kondycji psychicznej uczniów. Zjawisko to może się nadal pogłębiać, dlatego też stwierdzono, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu objęcie dzieci i młodzieży wsparciem wychowawczym, profilaktycznym i pomocowym w różnorodnych formach i na jak najszerszą skalę. Uznano, że najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest zwiększenie dostępu dzieci i młodzieży do wczesnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, udzielanej przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu i szkole we współpracy z nauczycielami, wzmocnienie profilaktyki oraz wzrost wykrywalności jak najwcześniej trudności w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci i uczniów. Aby osiągnąć ten cel, konieczne stało się zwiększenie liczby zatrudnionych w przedszkolach i szkołach nauczycieli specjalistów.
Z dodaniem komentowanego przepisu wiąże się zmiana w art. 42 ust. 7 pkt 3 lit. b Karty Nauczyciela, która jest delegacją ustawową do określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć przez organ stanowiący właściwej jednostki samorządu terytorialnego (szerzej w tym względzie: patrz komentarz do art. 42 Karty Nauczyciela).
