Finanse publiczne. Komentarz do ustawy - art. 239
1
[Podjęcie uchwały budżetowej] Ustawodawca w przepisie art. 239 u.f.p. postanowił, że uchwałę budżetową organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego.
Intencja wskazanej regulacji jest wyraźna, budżet jednostki samorządu terytorialnego powinien być uchwalony przed rozpoczęciem roku budżetowego, którego ma dotyczyć. Ponieważ budżet jest rocznym planem finansowym o określonym okresie obowiązywania, a więc ograniczony datami 1 stycznia - 31 grudnia roku kalendarzowego, jednostka samorządu terytorialnego powinna działać przez cały rok na podstawie takiego planu. Faktycznie więc budżet powinien być uchwalony przed dniem 1 stycznia roku budżetowego. Abstrahując od wskazania wprost konkretnego terminu, budżet powinien być już uchwalony, a jednostka samorządu terytorialnego powinna stosować go "w praktyce" już od początku roku. Niemniej jednak uchwalenie takie jest możliwe po dopełnieniu procedury, jakiej wymaga ustawa o finansach publicznych w tym zakresie. Niedopuszczalne jest uchwalenie budżetu bez uzyskania wcześniejszej opinii w tym zakresie regionalnej izby obrachunkowej.
