Finanse publiczne. Komentarz do ustawy - art. 240
Pomiędzy datą 15 listopada a 31 grudnia, a w uzasadnionych wypadkach 31 stycznia, ustawodawca nie przewidział dla organu wykonawczego żadnych szczególnych uprawnień, poza wskazanym w art. 240 ust. 2 u.f.p., który nie daje możliwości, bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego, organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, wprowadzenia w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Zwróćmy jednak uwagę na systematykę przepisów. Przepis ten jest umieszczony w art. 240 u.f.p., którego ust. 1 daje jednostce samorządu terytorialnego możliwość, do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego, prowadzenia gospodarki finansowej na podstawie projektu uchwały budżetowej przedstawionego organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 238 ust. 1 u.f.p., a więc żadnym innym. Przepis mówi tylko o projekcie przedstawionym do 15 listopada organowi stanowiącemu. Kwestia charakteru określonego przez ustawodawcę terminu schodzi tutaj na plan dalszy. W mojej ocenie, data 15 listopada bądź w przypadku przekroczenia terminu data przekazania projektu budżetu jest też momentem, który pozbawia organ wykonawczy uprawnień do zmian projektu budżetu. Dalsze działania leżą w zakresie kompetencji organu stanowiącego. Tym samym zasadna jest teza, że organ wykonawczy traci prawo wprowadzania samodzielnych zmian do przedstawionego przez siebie i przedłożonego do uchwalenia projektu uchwały budżetowej. Nie można się więc zgodzić z prezentowanymi w literaturze poglądami, że organ wykonawczy ma prawo do zgłaszania autopoprawki do zapisów przedstawionego przez siebie projektu. Poglądy te zresztą nie są jednolite i oscylują pomiędzy brakiem możliwości wprowadzania autopoprawek a ich dopuszczalnością.
