Finanse publiczne. Komentarz do ustawy - art. 243
1
[Limit zadłużenia] Przy emisji papierów wartościowych, zaciąganiu kredytów i pożyczek jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są przestrzegać limitów zadłużenia. Do końca 2013 r. planowana kwota długu jednostki samorządu terytorialnego nie mogła przekroczyć 60% jej dochodów ogółem, a łączna kwota przypadających w danym roku budżetowym spłat zadłużenia - 15% planowanych dochodów.
Począwszy od 2014 r. organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowoduje, że w roku budżetowym i następnych latach relacja łącznej kwoty przeznaczonej na obsługę zadłużenia, czyli suma spłat rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi w danym roku odsetkami, wykupów papierów wartościowych wraz z należnymi odsetkami i dyskontem oraz potencjalne spłaty kwot wynikających z udzielonych poręczeń oraz gwarancji do dochodów ogółem budżetu, przekroczy średnią arytmetyczną z ostatnich trzech lat relacji jej dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące, do dochodów budżetu ogółem.
Planując zaciąganie zobowiązań i ich spłatę w kolejnych latach budżetowych, należy więc przestrzegać limitów zadłużenia oraz mieć na uwadze brak możliwość uchwalenia budżetu na rok bieżący i lata następne.
To kolejny obok limitu określonego przepisem art. 242 u.f.p. limit zadłużenia określany jako tzw. indywidualny wskaźnik zadłużenia. Nazwa pochodzi stąd, że dla każdej jednostki samorządu terytorialnego, uwzględniając wartości ujęte w budżecie i WPF, limit ten będzie wyglądał inaczej. Wyliczenie następuje z uwzględnieniem wzoru przedstawionego przez ustawodawcę w ust. 1 komentowanego przepisu.
