Finanse publiczne. Komentarz do ustawy - art. 266
1
Dokonując analizy interesów jednostki samorządu terytorialnego i praktyki nadzorczej, omawiany przepis wprowadza niepotrzebne i nazbyt rozbudowane obowiązki sprawozdawcze. Połowa roku budżetowego to wynikający z kalendarza statystycznie przyjęty przez ustawodawcę punkt odniesienia dla oceny polityki finansowej i realizacji budżetu jednostki. Trudno wskazać wprost argumenty, czemu ta ocena ma służyć i czy jej przeprowadzenie uzasadnia nałożenie na jednostki samorządu terytorialnego i organy nadzoru szeregu obowiązków administracyjnoprawnych. W moim przekonaniu, stanowi to przejaw nadmiernej biurokracji tej sfery działalności publicznej i jest wątpliwa z punktu widzenia pewnej autonomii finansowej jednostek. Tak zwane sprawozdanie opisowe z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za I półrocze roku budżetowego sporządzane i przedkładane jest przez organ wykonawczy odpowiedzialny za jego realizację. Zgodnie z treścią przepisu, organ ten powinien w terminie ustawowym do 31 sierpnia przedstawić wymienionym w przepisie organom:
