Likwidacja jednostki budżetowej
Wstęp
Jednostki budżetowe - zgodnie z art. 12 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - podlegają przekształceniom, łączeniu oraz likwidacji. Każda zmiana formy prawnej, a przede wszystkim proces likwidacji jednostki wymaga przeprowadzenia szeregu czynności związanych z rozwiązaniem stosunku pracy, zamknięciem ksiąg rachunkowych, sporządzeniem sprawozdania finansowego oraz dokonaniem rozliczeń podatkowych z urzędem skarbowym. Aby proces likwidacji jednostki przebiegł sprawnie i został zakończony w wyznaczonym terminie, warto przygotować się do tego wcześniej - zgromadzić wymagane dokumenty, przygotować do zamknięcia księgi rachunkowe, wypełnić niezbędne formularze i deklaracje.
W celu ułatwienia Państwu prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia procesu likwidacji jednostki, w publikacji szczegółowo omówiono:
● sytuację prawną pracowników - rozwiązywanie umów, wynagradzanie, wypłaty dodatkowych świadczeń, zasady i terminy wyrejestrowania pracowników z ZUS,
● obowiązki podatkowe - rozliczenie z urzędem skarbowym w zakresie podatków dochodowych - od osób fizycznych oraz od osób prawnych; podatek od towarów i usług oraz podatek od nieruchomości,
● operacje gospodarcze związane z zamknięciem ksiąg rachunkowych oraz sporządzeniem ostatecznego sprawozdania finansowego i sprawozdań budżetowych.
Wszystkie zasady postępowania omówione w publikacji znajdują zastosowanie w każdej sytuacji, gdy ma miejsce proces łączenia, przekształcenia w inną formę organizacyjno-prawną czy likwidacji w obszarze jednostek sektora finansów publicznych.
Szczegółowo przedstawiona została także problematyka likwidacji gimnazjów, które to - zgodnie z zapisami ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe - powinny zostać wygaszone do 31 sierpnia 2019 r.
Rozdział 1. Postępowanie likwidacyjne
Jednostki samorządu terytorialnego w celu wykonywania swoich zadań mogą tworzyć, przekształcać i likwidować jednostki organizacyjne. Na gruncie prawa cywilnego rozróżnić należy dwa rodzaje jednostek, tj.: prawnie wyodrębnione i prawnie niewyodrębnione. Te pierwsze zostały wyposażone w osobowość prawną i funkcjonują poza podmiotowością prawną JST. Na przykład są to: kapitałowe spółki prawa handlowego, spółdzielnie, fundacje tworzone przez gminy, powiaty, województwa oraz samorządowe instytucje kultury. Do jednostek nieposiadających osobowości prawnej (niewyodrębnionych) należy natomiast zaliczyć samorządowe jednostki budżetowe i zakłady budżetowe.

