Wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 listopada 2012 r., sygn. VI SA/Wa 1536/12
1. Z powyższych przepisów - w zestawieniu z odpowiednimi przepisami ustawy - wynika, że rejestracja automatu lub urządzenia do gier wymaga: 1) przeprowadzenia odpowiednich badań technicznych automatu lub urządzenia do gier, 2) wydania na tej podstawie pozytywnej opinii przez jednostkę badającą, 3) potwierdzenia rejestracji w formie poświadczenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego. Żadna z tych czynności nie ma charakteru władczego aktu administracyjnego. Badania techniczne automatu lub urządzenia do gier mają charakter aktu wiedzy, który znajduje wyraz w opinii jednostki badającej. Na tej podstawie dokonywany jest wpis odpowiedniego automatu do rejestru, co znajduje potwierdzenie w formie poświadczenia wydawanego przez właściwego naczelnika urzędu celnego. W ocenie Sądu, poświadczenie ma w zasadzie charakter zaświadczenia, o którym mowa w art. 306a ustawy-Ordynacja podatkowa; różnice dotyczą treści tego aktu i jego funkcji w obrocie prawnym - przechowywanie przez podmiot eksploatujący automat lub urządzenie do gier aktualnego poświadczenia rejestracji tego automatu lub urządzenia do gier w miejscu jego eksploatacji jest prawnym warunkiem eksploatacji automatu lub urządzenia do gier.
2. Postępowanie sprawdzające jest wszczynane w zasadzie na wniosek podmiotu: 1) posiadającego koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier losowych lub gier na automatach, 2) zainteresowanego prowadzeniem tej działalności na określonych automatach przez określony okres, 3) zobowiązanego do poniesienia kosztów rejestracji automatów i urządzeń do gier. W drodze wyjątku powołane przepisy ustawy dopuszczają wszczęcie postępowania sprawdzającego z urzędu, na żądanie właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku uzasadnionego podejrzenia, że zarejestrowany automat lub urządzenie do gier nie spełnia warunków określonych w ustawie.
3. Podmiotem prowadzącym postępowanie sprawdzające jest naczelnik właściwego urzędu celnego, a wnioskodawcą - podmiot wnoszący o zarejestrowanie automatu lub zainteresowany utrzymaniem jego eksploatacji. Podmiot ten jest niewątpliwie stroną postępowania sprawdzającego, toczącego się przed naczelnikiem urzędu celnego. Natomiast jednostka badająca nie ma przymiotu strony postępowania sprawdzającego, gdyż w tym postępowaniu wyraża wyłącznie opinię, stanowiącą dla organu orzekającego podstawę do poświadczenia rejestracji (odmowy rejestracji) automatu lub urządzenia do gier, przesądzającą o dopuszczeniu go do eksploatacji.
