Wyrok NSA z dnia 8 kwietnia 2025 r., sygn. III OSK 6666/21
Realizacja zadań z Programu ochrony powietrza powinna uwzględniać możliwości finansowe Miasta, a kary pieniężne za ich niedotrzymanie muszą być związane z rzeczywistymi zdolnościami wykonawczymi administracji. Sąd potwierdził potrzebę ponownej oceny adekwatności sankcji w kontekście dostępnych środków.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędziowie sędzia NSA Mirosław Wincenciak (spr.) sędzia del. WSA Tadeusz Kiełkowski Protokolant asystent sędziego Olga Libiszewska po rozpoznaniu w dniu 8 kwietnia 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2021 r. sygn. akt IV SA/Wa 2726/20 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta [...] na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 15 października 2020 r. nr DI-420/15/2020/es w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska na rzecz Prezydenta Miasta [...] kwotę 800 (osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
