Wyrok SN z dnia 29 stycznia 2025 r., sygn. II PSKP 7/24
Przyjęcie przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia na podstawie stosunku pracy (art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzającej KAS) powoduje ustanie stosunku służbowego. Nieprzedstawienie propozycji dalszej służby stanowi załatwienie sprawy administracyjnej w sposób władczy, które musi uwzględniać ustawowe kryteria (kwalifikacje, przebieg służby, miejsce zamieszkania) i podlega kontroli sądowej, także gdy funkcjonariusz przyjął propozycję pracy.
Teza AI
Istota problemu
Spór dotyczył charakteru prawnego "przekształcenia" stosunku służbowego funkcjonariusza Służby Celnej w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzającej KAS – czy doszło do rzeczywistego przekształcenia (kontynuacji stosunku), czy do wygaśnięcia stosunku służbowego i nawiązania nowego stosunku pracy, oraz czy taka procedura podlega kontroli sądowej.
Rozstrzygnięcie
SN uchylił wyrok SO i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. SN stwierdził, że przyjęcie propozycji zatrudnienia pracowniczego powoduje ustanie (wygaśnięcie) stosunku służbowego, a nie jego przekształcenie – są to dwa odrębne stosunki prawne (administracyjnoprawny vs. cywilnoprawny). Procedura złożenia propozycji musi spełniać kryteria z art. 165 ust. 7 ustawy wprowadzającej i podlega kontroli sądowej. SN odrzucił wykładnię NSA z uchwały I OPS 1/19.
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Dawid Miąsik (przewodniczący)
SSN Piotr Prusinowski
SSN Krzysztof Rączka (sprawozdawca)
w sprawie z powództwa D. G. przeciwko Skarbowi Państwa - Izbie Administracji Skarbowej w B. o odszkodowanie, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w dniu 29 stycznia 2025 r., skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Białymstoku z dnia 25 listopada 2022 r., sygn. akt V Pa 5/22,
uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Sądowi Okręgowemu w Białymstoku do ponownego rozpoznania i rozstrzygnięcia o kosztach postępowania kasacyjnego.
