SZKOLNICTWO WYŻSZE
Polskie uczelnie nadal gonią Zachód
Menedżer na stanowisku rektora, nowe kompetencje rad uczelni, szkoły doktorskie zamiast studiów doktoranckich – m.in. te rozwiązania oceniają eksperci po pięciu latach obowiązywania tzw. ustawy 2.0. Reforma, która miała przybliżyć polskie uczelnie do najlepszych uniwersytetów na świecie, nie osiągnęła zakładanych celów
Przygotował Artur Radwan

dr hab. Stanisław Mazur rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
dr hab. Stanisław Mazur rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

prof. dr hab. Jolanta Itrich-Drabarek Katedra Nauk o Państwie i Administracji Publicznej Uniwersytetu Warszawskiego
prof. dr hab. Jolanta Itrich-Drabarek Katedra Nauk o Państwie i Administracji Publicznej Uniwersytetu Warszawskiego
Ustawa z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. 2023 r. poz. 742 ze zm.), która weszła w życie 1 października 2018 r. wypracowana przez ówczesnego ministra nauki Jarosława Gowina, miała zreformować uczelnie. Wskutek rozwiązań wprowadzonych tzw. ustawą 2.0 zmieniło się m.in. zarządzanie w szkołach wyższych. Dotyczy to kompetencji rektora, senatu, rady. Czy te regulacje sprawdziły się w praktyce?




