Sprawozdawczość budżetowa w praktyce. Objaśnienia, wzory, przykłady
Wstęp
Przepisy ustawy o finansach publicznych oraz rozporządzenie wydane na podstawie delegacji ustawowej (obecnie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z 9 stycznia 2018 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej) nakładają na jednostki sektora finansów publicznych obowiązek sporządzania sprawozdań budżetowych.
W publikacji szczegółowo omówiono zasady sporządzania sprawozdań budżetowych zarówno budżetu państwa, jak i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
W książce zawarto również komentarze dla poszczególnych rodzajów sprawozdań budżetowych oraz praktyczne przykłady sporządzania tych sprawozdań, m.in. przez jednostki organizacyjne budżetu państwa, jak i jednostki samorządu terytorialnego.
W związku z tym, że terminowe złożenie sprawozdania budżetowego jest bardzo istotne, a jego niezłożenie w terminie stanowi czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych, w jednym z rozdziałów przedstawiono szczegółowy terminarz składania sprawozdań.
Opracowanie zawiera uregulowania wynikające ze zmian do rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej z roku 2018, 2019 oraz ze stycznia 2020 r. Zmiany te odnoszą się głównie do szczegółowości prezentowanych danych w sprawozdaniach zarówno w państwowych, jak i samorządowych jednostkach.
Publikacja skierowana jest do służb finansowo-księgowych wszystkich jednostek sektora finansów publicznych. Pozwoli zarówno państwowym, jak i samorządowym jednostkom oraz jednostkom samorządu terytorialnego zmniejszyć wątpliwości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych.
Rozdział I. Sprawozdawczość budżetowa
1. Obowiązek sporządzania sprawozdań - podstawowe informacje
Zapisy ustawy o finansach publicznych nakładają na jednostki sektora finansów publicznych obowiązek sporządzania sprawozdań. Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem, w szczególności:
1) gromadzeniem dochodów i przychodów publicznych;

