Komentarz do Karty Nauczyciela 2024 - Art. 85i
1
[Przepisy Kodeksu postępowania karnego mające zastosowanie w postępowaniu] Przepis art. 85i Karty Nauczyciela ma charakter odsyłający.
Z odesłania zawartego w ust. 1 komentowanego przepisu wynika, że w postępowaniu wyjaśniającym i dyscyplinarnym należy stosować odpowiednio określone przepisy Kodeksu postępowania karnego. Z zawartego odesłania wynika m.in. respektowanie zasady, że fakty powszechnie znane nie wymagają dowodu. To samo dotyczy faktów znanych z urzędu, należy jednak zwrócić na nie uwagę stron. Postępowanie wyjaśniające i dyscyplinarne respektuje znaną postępowaniu karnemu tzw. zasadę notoryjności.
Notoryjność nie wyłącza jednak dowodu przeciwnego.
Do postępowania wyjaśniającego i dyscyplinarnego ma również zastosowanie przepis określający treść wniosku dowodowego. We wniosku dowodowym należy podać oznaczenie dowodu oraz okoliczności, które mają być udowodnione. Można także określić sposób przeprowadzenia dowodu. Wniosek dowodowy może zmierzać do wykrycia lub oceny właściwego dowodu.
Z odesłania zawartego w treści art. 85i wynika, że oddalenie wniosku dowodowego może nastąpić, jeżeli:
● przeprowadzenie dowodu jest niedopuszczalne,
● okoliczność, która ma być udowodniona, nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy albo jest już udowodniona zgodnie z twierdzeniem wnioskodawcy,
● dowód jest nieprzydatny do stwierdzenia danej okoliczności,
● dowodu nie da się przeprowadzić,
● wniosek dowodowy w sposób oczywisty zmierza do przedłużenia postępowania.
Nie można jednak oddalić wniosku dowodowego na tej podstawie, że dotychczasowe dowody wykazały przeciwieństwo tego, co wnioskodawca zamierza udowodnić.
Oddalenie wniosku dowodowego następuje w formie postanowienia i nie stoi na przeszkodzie późniejszemu dopuszczeniu dowodu, chociażby nie ujawniły się nowe okoliczności.
Artykuł 171 k.p.k., do którego odwołuje się art. 85i ust. 1 Karty Nauczyciela, określa zasady przeprowadzenia dowodów. W szczególności osobie przesłuchiwanej w postępowaniu wyjaśniającym i dyscyplinarnym należy umożliwić swobodne wypowiedzenie się w granicach określonych celem danej czynności, a dopiero następnie można zadawać pytania zmierzające do uzupełnienia, wyjaśnienia lub kontroli wypowiedzi.
