Komentarz do ustawy o pomocy społecznej - Art. 18
[Zadania zlecone gminy] Oprócz zadań własnych (o charakterze obowiązkowym i nieobowiązkowym) gminom zleca się również zadania z zakresu administracji rządowej. Gmina nie może odmówić ich przyjęcia, ale jednocześnie otrzymuje środki na ich realizację. Środki finansowe na ten cel pochodzą z budżetu państwa i są przekazywane w formie dotacji.
Wykonywanie przez gminę zadań zleconych powoduje, że ma ona dwojaki charakter – wspólnoty samorządowej oraz jednostki wykonawczej administracji rządowej.Zadania zlecone odbiegają nieco swym charakterem od zadań własnych, zwłaszcza obowiązkowych. Znajduje się wśród nich udzielanie wsparcia osobom, które zostały poszkodowane przez nagłe zdarzenia losowe lub też jednostkom wymagającym specjalistycznej pomocy, w tym cudzoziemcom. Nie są to zatem typowe potrzeby i powszechne sytuacje, z którymi na co dzień spotyka się administracja samorządowa.
